Basierend auf der langen Verbindung zwischen dem Machol Shalem Dance House (MASH) in Jerusalem und dem DOCK 11 zeigt die zweite Ausgabe des Festivals ausgewählte Tanzstücke und Performances von Choreograph*innen, die während der JERUSALEM INTERNATIONAL DANCE WEEK 2017 von MASH präsentiert wurden.

Based on a long term partnership between DOCK 11 EDEN in Berlin and Machol Shalem Dance House (MASH) in Jerusalem, the two organizations are proud to present the second edition of selected dance works and performances by choreographers who have been showcased at MASH‘s platforms during the JERUSALEM INTERNATIONAL DANCE WEEK 2017.

Rising

von Shira Eviatar

Small World

von Tammy Izhaki

Rising von Shira Eviatar mit der Tänzerin Anat Amrani

In Rising treffen zwei (Wissens-)Körper unterschiedlicher Kulturen, der jemenitischen und der marokkanischen, aufeinander. Wir untersuchen die Bewegungen, die in unsere Körper eingeschrieben sind, basierend auf der Tradtion unserer Feste – Bewegungen, die von Generation an Generation übermittelt wurden. Die Festtänze werden ihrem Kontext enthoben und auf der Bühne neu verortet. Losgelöst von ihren ethnischen Ästhetiken können wir zwischen den verschiedenen Traditionen vergleichen und Kontraste ausmachen, Ähnlichkeiten und Unterschieden nachspüren. Durch das erneute Tanzen, das “Anziehen” dieser Bewegungen, hoffen wir Gefühle, Empfindungen und Gedanken hervorzubringen, die mit diesen Kulturen in Verbindung stehen. Wir schaffen dabei einen Übergang zwischen den Bewegungen, wie sie von der Gesellschaft wahrgenommen werden, hin zu den Mechanismen dieser Bewegungen, indem wir die Verbinundungsstelle zwischen ethnischem und physischem Körper untersuchen.

Eviatar ist fasziniert von den Wurzeln unseres Körpers und Geistes und davon, wie wir vergangene Generationen, Traditionen und Kulturen neu verkörpern. Sie erforscht the traditionelle Formen und darin verborgenenes Wissen.

Rising beruht auf zwei früheren Arbeiten von Eviatar: Body Roots und Body Mandala. Body Roots – eine Solo-Performance – untersucht mithilfe von Masken Repräsentationen und Bilder der Familie der Performerin sowie deren Einschreibung in ihren Körper und Geist. Das Solo Body Mandala nimmt die Festtagsbewegungen ihrer marokkanischen Großmutter auf, die ihre Kindheit prägten. Die Arbeiten ordnen so das persönliche kulturelle Erbe der Tänzerin zu einer gegenwärtigen Erfahrung und schaffen neue körperliche Brücken für zukünftige Bewegungen.

Die Performance befragt die ästhetischen Entbehrungen in Israel und versucht der Mizrachi Kultur im zeitgenössischen Tanz wieder einen Platz zu geben.

Rising is an encounter of two bodies of knowledge from two different cultures: Yemenite and Moroccan. We examine the movements etched in our body, sourced in our tradition of celebration, movements that have been passed down from generation to generation. The dance of celebration is displaced out of its context and set on stage, striped from its ethnic aesthetics, allowing us to compare and contrast the similarities and differences between the two traditions. Through the action of “re-wearing” these movements we hope to raise feelings, sensations and mindsets belonging to these cultures. We transition between the movements as they are perceived in society to the mechanisms of the movements as we examine the junction of the ethnic body and the physical body.
Eviatar is fascinated by the roots of the body and mind and how we embody our past generations, traditions and cultures. She researches the forms within tradition and the knowledge they contain.
Rising relates to two earlier works, Body Roots and Body Mandala. Body Roots is a solo performance which uses masks to examine images and representations of my family and how they are carried in my body and mind. The work examines the intersubjective approach. Body Mandala is a solo work which focuses on the movements of celebration of my Moroccan grandmother, embedded in me from childhood. The work unravels my cultural heritage into the present experience, establishing new bodily synapses for a future movement. The work seeks to question the artistic ascetics based in Israel and attempts to recentralize Mizrachi culture in contemporary dance.

Choreographie: Shira Eviatar
Tanz: Shira Eviatar, Anat Amrani
Künstlerische Leitung: Itzik Giuli
Musik: Aharon Amram – “Haya Mei Sana’a”
Sfataim- “Ahlan Wa Sahlan”
Probenleitung: May Zarhy
Beratung zum jemenitischen Tanz: Evyatar Said
Beratung: Noa Mark Ofer
Foto: Vojtěch Brtnický

Uraufgefürht beim Curtain Up Festival 2016.

Das Stück wurde im Rahmen des Residenzprogramms des Kelim – Center for Choreography produziert und unterstützt durch das Yasmeen Godder studio und der Yehoshua Rabinovich Foundation for the Arts.

Rising premiered at the Curtain Up Festival 2016.
The work has been created in a residency program at Kelim – Center for Choreography and supported by Yasmeen Godder studio as part of a guest artist program and by The Yehoshua Rabinovich Foundation for the Arts.

Small World von Tammy Izhaki

“Man-Small World, World-Giant Man” (Avot d’Rabbi Natan, 31)

Ein Solo eines Körpers und unendlicher Welten.
Eine chaotische und zuweilen gut geordnete Lecture-Performance, die über Mikrokosmos und Makrokosmos, über Persönliches und Allgemeines reflektiert.

A Solo of one body and endless worlds.
A chaotic and yet orderly lecture-performance, presenting reflections between microcosms and macrocosms, between general and personal.

Choreographie und Performance: Tammy Izhaki
Musik: Rami Treistman
Probenleitung: Amit Hadari
Roll up design: Nofar Daskal
Licht: Swabbe
Produktion: Between Heaven and Earth
Danke an Tmuna, MASH
Foto: Vojtěch Brtnický

Uraufgeführt beim MASH Festival 2016

Premiered at MASH Festival 2016
“Unconventional, a sheer delight. Excellent solo!” (Ruth Eshel, Haaretz)
“Best solo piece of 2016!!!” (Ora Brafman, Dancetalk)
“Enchanting autobiographical piece” (Zvi Goren, Habama)

About Machol Shalem Dance House
Since 2002, Machol Shalem Dance House (MASH) has been working to nurture and promote contemporary dance culture in Jerusalem. Its mission is to establish a supportive infrastructure for artists and provide platforms for encounters between Jerusalem’s dance community and the public at large. Machol Shalem’s channels of activity include initiating and producing a diverse array of cultural events throughout the year: performances, workshops, master classes, festivals, and outdoor events.
A further MASH objective is to brand Jerusalem as a young and vibrant cultural hub with a dynamic, cutting-edge arts scene. The achievement of this objective involves international cooperation and the production, in Jerusalem, of events that showcase acclaimed artists from abroad alongside emerging local talent, students, and special guests.
The MASH studio and its Karnaf -Granivsky Hall serve as a dance incubator for dozens of independent artists and help nurture local creative activity at both the infrastructure-production and artistic levels, with the aim of bringing creative, ground-breaking work to the professional stage. Machol Shalem also operates a training framework, or accelerator program, for artists at the start of their careers, facilitating the creative process and, ultimately, performance at professional venues.
MASH is located in Jerusalem’s Musrara neighborhood and holds its activities in a variety of venues and spaces in Jerusalem, across Israel, and around the world. MASH operates within the framework of the Machol Shalem Association.

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